center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Tévépropaganda
Győrffy Iván, Mozgó Világ, 2006. január

A kampány már elkezdődött, ha nem a választási eljárásról szóló törvény rendelkezéseit vesszük alapul, hanem a szó őseredeti értelmére fordítjuk figyelmünket: arra a jelenségre, amikor a szemben álló felek mozgósítják haderejüket, és mindent elkövetnek, hogy küzdelmük látványos és eredményes legyen. Ehhez mérten tökéletesen értelmetlen a médiatörvény rendelkezése, a politikai hirdetések száműzése a televíziók képernyőjéről, rádiófrekvenciákról addig a pontig, amíg a köztársasági elnök be nem jelenti a választások időpontját, vagy kitűznek egy népszavazást. A reklámszennyezés mértéke ettől nem lesz csekélyebb, legfeljebb az üzleti hirdetők könnyebbülnek meg egy kicsit, nem kell tartaniuk a politikától undorral elfordulók megvetésétől, csak maguk és versenytársaik termékei csaphatják ki a biztosítékot. A televíziók bánatosak, mert vaskos pénzkötegtől fosztják meg őket, hiszen a politikai hirdetések nem számítanak bele a szigorú szabályokkal körülbástyázott reklámidőbe, és a pártok irdatlan összegeket költenek. (Kimutatások szerint a legnagyobb televíziók 1998-ban csaknem 1300, 2002-ben majdnem 1000 politikai hirdetést tettek közzé az országgyűlési választások idején, a helyi és regionális televíziók pedig szintén több ezret, s ez listaáron több milliárd forintjába került a pártoknak, közvetve az adófizetőknek.) Egyes országos médiumok és kisebb, helyi orgánumok azonban éppen üzletpolitikai megfontolásból döntenek a politikamentesség mellett a választási kampányok idején - bíznak a felelős állampolgárok telítettségében. Az újságok, internetes portálok pedig vígan dörzsölik a markukat, mert őket semmi sem szorítja kordába.

Nem életszerű tehát egyes médiumok diszkriminatív kiemelése az önszabályozó hirdetési piacból, ráadásul még a tiltások sem érnek sokat; nem véletlen, hogy az itt-ott már feltűnt többféle Fidesz-kampányfilm és egy SZDSZ-rendezvény beharangozója miatt az ORTT vizsgálatot folytat. Közben viszont tökéletesen rendezetlen a közcélú, a társadalmi célú hirdetések és a jótékonysági felhívások helyzete, a magánszereplők okkal kifogásolják, hogy társadalmi aktivitásukat nem tudják kellőképpen propagálni, a politika pedig úgyis beteszi a szőrös mancsát mindenhova. Ráadásul a politikai hirdetések csak a jéghegy csúcsát teszik közszemlére, a lényeg úgyis a vízvonal alatt van: a híradók öncélú párt-sajtótájékoztatókról szóló semmitmondó tudósításaiban, a kampányszagú vágóképekben, a politikai botránykrónikákban, amelyeket az ellenérdekelt felek is gerjesztenek, a színes kis bulvárriportokban a politikusok háza tájáról, azokban a tudományos, művészeti műsorokban, ahol aktív vagy a választói emlékezetben valamelyik oldalhoz köthető egykori politikusok adják egymásnak a kilincset, a politikusvendégekkel zsúfolt szórakoztató show-kban, a tendenciózus módon összeállított - politikailag egyfelé húzó rockerekkel körített - koncertfelvételekben. A politikai hirdetésekben legalább jól azonosítható, ki mit árul, vetítésük kinek áll érdekében. De vajon a médiatörvény betűjét és szellemét inhalálva magukba szállnak-e a pártoskodó kis tévék, így a Hír Tv vagy a Magyar ATV? És vajon megszűnnek-e az országos televíziókban az olyan típusú riportok, mint amikor a Tv2 Aktív című bulvármagazinjában Dobrev Klárát faggatták a magyar nézők millióit lázban tartó kérdéssel, hogy mit adott Tony Blairnek vacsorára, vajon kipenderítik-e a Buzera című altesti show-műsorból a kampányidőszak kedvéért az aktív politizálástól már visszavonult, de reklámfiguraként még jól teljesítő Torgyán Józsefet? Esetleg jobboldali konyhamagazinnal állnak elő, és a Buzerát Schmuck Andorral egyensúlyozzák ki?

A tömegkommunikáció feltartóztathatatlan világuralmával, a közlési eszközök univerzalitásával és a többszöri ismétlődés gátolhatatlan bevésődésével - ahogy Angelusz Róbert egyik tanulmánya is fogalmaz - az átadni kívánt információ célba érése és hatékonysága is megsokszorozódik. A televízió sem játszotta még ki teljesen aduit, a digitalizálódás felgyorsulásával s az internettel, valamint más multimédiás szolgáltatásokkal összefonódva a külvilággal való kapcsolat egyeduralkodójává válhat, s így különös felelősséggel merül fel a demokrácia minőségének megőrzése. Vannak, akik az európai és különösen a brit voksolások választói magatartásának elemzésekor igenis pozitív szerepet tulajdonítanak a politikai kommunikáció térhódításának a bulvárosodás ellensúlyozásában, az informált és tudatos állampolgár aktívabb megjelenésében (Pippa Norris: Political Communication and Democratic Politics).

Mások ellenben, így Hankiss Elemér, a társadalom fragmentálódását és a nyilvánosság tereinek szűkülését emelik ki, amelyek nehezítik a politikai üzenetek megfelelő kiszűrését és értelmezését, és hozzájárulhatnak a választók megtévesztéséhez, ráadásul jóval nagyobb téttel, mintha rossz politikus vagy párt helyett rossz mosóport vagy cipőt választanának. Pataki Ferenc tömeglélektani munkája egyebek mellett szintén a jól értesült tudatlanságról és a politikai reklámfogyasztás hátulütőiről értekezik. A szociálpszichológiai kísérletek pedig azt mutatják, hogy az üzleti hirdetésekhez hasonlóan a politikai reklámok végtelen ismétlése is az áru ismertségének radikális növekedéséhez vezet, az elfáradás hatása is kiiktatható némi variálással vagy egyszerűen pár nap szünettel, és máris kedveltebbé válik a kívánt termék (l. Aronson-Pratkinson: Age of Propaganda - A rábeszélőgép). Ilyen globális háttérrel ellentmondásos, hogy a magyar médiaszabályozás eszközrendszere, a pártok által felügyelt közmédiumok anyagi és erkölcsi helyzete legalább csírájában alkalmas-e arra, hogy a politika szerkesztők és újságírók seregének élénk asszisztenciájával folytatott nyomulását ésszerű és világosan érzékelhető határok közé szorítsák, és miként járul hozzá ez az egész az állampolgári viselkedés változásához vagy a politikai táborok végletes megosztottságához.

Amíg az ORTT és a szerkesztők a műsorok méricskélésével vannak elfoglalva, és azt számolgatják, megfelel-e a francia vagy a BBC-modell arányainak a magyar politikusok médiahasználata, addig újabb és újabb kísérletek árasztják el a képernyőt. Hiába a szakemberek figyelmeztetése, hogy a televízió kormánypárti propagandagépezete éppen irányítója ellen fordulhat a választás napjáig, és minél láthatóbb és erőteljesebb, annál komolyabb bumeránghatással járhat, a politikusok az eddigi választások alkalmával nem tudtak megszabadulni a tévéirányítás (és tévéalapítás) rögeszméjétől. Emellett burkoltabb módszerek is divatba jöttek: közcélú hirdetésként ingyenes sugárzáshoz jutnak olyan, az aktuális ellenzék által vitatott etűdök, melyekben a kormány az ország megváltójának szerepében tündököl, és a jó szándékú ismeretterjesztés mellett a hálaérzetet is igyekszik meggyökereztetni. Az előző ciklusban a Széchenyi Tervhez kötött kedvezmények és támogatások rendszere bomlott ki a naiv tévénéző szeme előtt, lehetőleg a magyar rögvalóságból érkezett, gázmosollyal felszerelt tanúságtevők segítségével.

Jelenleg az adócsökkentés programját szemléltetik a kis életképekben feltűnő autószerelők, újságosok, postások, informatikusok, bolti eladók, buszvezetők, irodisták, gyógyszerészek, akik boldog öntudattal zsebelik majd be a kommentárban ismertetett többletjövedelmet, annak tudatában, hogy a Magyar Köztársaság Kormányának megbízásából készített hirdetés szerint „több jut többeknek". Az m1 esti sávjában egyébként még valahogy elvan a közlemény a többi, vegyes témájú közérdekű hirdetés között, az RTL Klub éjszakai programjában - Az elnök emberei című, politikai ínyencek és szadomazo értelmiségiek által közkedvelt amerikai sorozat reklámszünetében - viszont különösen pikáns a megjelenése, főleg, hogy az említett darabban a Fehér Ház stábja éppen az adócsökkentés megoldásán és megetetésén dolgozik...

De ennél sokkal durvább példák is forgalomban vannak. A legjobban a leplezett, az ingerküszöbön épp csak átlépő utalások hatnak, rájuk is kellene tehát a legtöbb figyelmet fordítani. A közszolgálati Duna Televízió - újabban „a hagyomány és minőség" televíziója - egyik jótékonysági felhívása tudatosan vagy véletlenül súlyos politikai töltetet tartalmaz. A televízió két műsorvezetője egy bíborszín terítővel letakart asztalkánál áll, és az anyaországon kívül élő magyar árvagyerekeknek gyűjt adományokat (emelt díjas sms formájában), szívhez szóló és a televízió védjegyével hitelesített hangon. A szándék nemes, ám a csomagolás lejárt szavatosságú. „Gyújtson Ön is egy gyertyát a Magyarok Karácsonyfáján, és támogassa ezzel a Kárpát-medencében élő árvagyerekeket. Jelentsék az apró fények Karácsony Ünnepén a nemzeti összetartozás erejét" - bolygatják meg az érzelmeket a műsorvezetők, majd a kommentár frappáns zárása következik: „Magyar Karácsony - A szeretet összefog". A felhívást a hír- és magazinműsorok környezetében a végtelenségig ismétlik azokban a napokban, amikor az egy évvel korábbi, többek között a magyar állampolgárság megadásáról szóló népszavazás évfordulóján amúgy is a felfokozott érzelmeké, az irracionalitásé a főszerep, amikor a Világunk című ún. integrációs magazin „az összetartozás napja" ürügyén kesergőriportokat készít, és félreérthetetlen utalások hangzanak el a baloldal nemzetrontó viselkedésére. A politikai emlékezet pedig még élénken számon tartja, hogy a 2002-es választások idején megfogalmazott, de azóta is vissza-visszatérő szlogen „a szeretet és összefogás erejéről" a Fideszhez kötődik.

Talán már a kampányidőszak előtt átpolitizált (média)légkör a ludas, hogy az ember akkor is rémeket lát, ha nem kellene. A Fidesz elmulasztotta, hogy lefoglalja a narancssarga.hu domain-nevet, így hát a hozzákapcsolódó tévéreklám is az ismert színvilág és dizájnelemek segítségével hívja fel az érintettek figyelmét a merevedési zavarok kezelésére. Az egyik plazmatévégyártó pedig olyan önreklámmal rukkolt elő, amely erősen emlékeztet az MSZP színre fújt kampányára („a bátorság színe" stb.): sorra veszi, szerinte milyen az éjszaka, a nyugalom, a jövő, a természet, az intelligencia és a kaland színe, majd saját színjátszó termékét élteti.

De túl az ironikus áthallásokon - elég nagy baj, hogy a politikai játszmák utat találtak a közcélú reklámokhoz, az emberek nyomorát enyhíteni kívánó jótékonysági felhívásokhoz, s így a tévé előtt ülők bajosan tudják elválasztani egymástól a meggyőzésüket a saját érdekükben vagy éppen egy politikai irányzat javára megkísérlő hirdetéseket. Hiszen egyfelől az MTV-ben fényvisszaverő mellényt szemléltet az ORFK a közlekedés biztonságáért, a győri kórháznak gyűjtenek adományokat, Kepes András hangjával köztünk élő példaképeket keres egy alapítvány, a világ különféle nációjú női pajzán hangon az óvszerhasználatot javasolják az egészségügyi minisztérium megrendelésére, vagy egy másik hirdetésben a HIV-vírus elkerülésére tűcserére buzdítanak, taneszközvásárra várnak látogatókat, a József Attila-év egyik záróeseményére toboroz a kulturális tárca, híres személyiségek a Mindentudás Egyetemét népszerűsítik.

Másfelől az MTV-ben Verőce község polgármesteri hivatala Wass Albert-szoboravatásra invitál a népszavazás évfordulóján, mivel „össze kell fognunk, mert csak magunkra számíthatunk", a többi társadalmi célú és jótékonysági álcáról már nem is beszélve. Pedig a médiatörvény ebben a tekintetben egyértelműen fogalmaz: a közérdekű közlemény és a társadalmi célú reklám „nem politikai cél előmozdítására közzétett olyan műsorszám, mely közérdekű cél támogatására szólít fel, ilyen eseményt vagy célt népszerűsít, továbbá az ilyen cél megvalósulását veszélyeztető körülményre hívja fel a figyelmet". Az sem egészséges, hogy a politikusok karmesteri pálcájának ütemére a televíziók is vígan muzsikálnak: a Hír Tv „kommentár nélkül" című rovatában naponta tucatszor adják le az ellenzék vezérének akcióját a parlamentben, ám a miniszterelnök válaszára már nem szakítanak időt, a Magyar ATV-ben pedig megszavaztatják a nézőket, hogy a „nemzeti együvé tartozás" vagy „a nemzeti felelőtlenség" napja-e a népszavazás évfordulója.

A politikát persze nem kell démonizálni. De miközben a médiafelügyeleti rendszert is elválasztjuk majd csábítóitól, a félrelépéseket és a mellékösvényeket sem árt felderíteni, mert azok biztosan nem a felvilágosult állampolgár, a demokratikus közélet és az öntudatos közönség eszményéhez vezetnek.

Győrffy Iván

Tévépropaganda, Mozgó Világ, 2006. január